سئو سایت چقدر طول می کشد تا نتیجه دهد؟

سئو سایت چقدر طول می کشد تا نتیجه دهد؟

بعضی از وبسایت‌ها در طول سه ماه، برخی شش ماه و تعدادی نیز یک سال طول می‌کشند تا به نتایج سئو برسند. بیان این موضوع که سئو سایت چقدر طول می کشد تا نتیجه دهد؟ یا یک وبسایت در طول چه مدتی می‌تواند در نتایج گوگل دیده شود؟ به عوامل مختلفی بستگی دارد. درحقیقت، جواب قاطعی برای این موضوع وجود ندارد و همه چیز به نوع کسب و کار، تلاش‌های بازاریابی و سایر موارد وابسته است.

اگر سرعت را بر پایداری اولویت دهید، تاکتیک‌های سئو در درازمدت به شما آسیب خواهند رساند. گوگل به طور خودکار به هر وبسایتی که رتبه آن به طور ناگهانی افزایش می‌یابد مشکوک است زیرا فرض می‌کند که از تاکتیک‌های کلاه سیاه استفاده کرده است. پس برای موفقیت در سئو می‌بایست به نتایج بلندمدت فکر کنید. در این بررسی به طور کامل در مورد اینکه سئو سایت چقدر طول می کشد تا نتیجه دهد؟ صحبت می‌کنیم.

عوامل موثر در اینکه سئو سایت چقدر طول می کشد تا نتیجه دهد

بسیاری از صاحبان وبسایت انتظارات غیرواقعی در مورد تلاش‌های سئو دارند و به محض شروع کار بر روی استراتژی خود، به دنبال نتایج فوری هستند. اما سئو به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد و این تلاش هرگز به پایان نمی‌رسد. سئو یک معامله نیست! سئو یک سرمایه گذاری است که برای مشاهده هر گونه نتایج پایدار نیاز به نگهداری و توجه مداوم دارد.

چیزهای زیادی در طول مدت زمان بر فرآیند سئو تاثیر می‌گذارند. هیچ عنصر مخفی برای سئو وجود ندارد. برای دستیابی به رتبه‌ خوب، بازگشت سرمایه و ترافیک بالا به برنامه ‌ریزی دقیق و درک اصول سئو (سئوی داخلی و خارجی) نیاز است. متأسفانه، نمی‌توانیم به طور دقیق بگوییم که سئو چقدر طول می کشد تا نتیجه دهد. اما می‌توانیم عوامل موثر د مدت زمان سئو را بیان کنیم.

1- اعتبار و قدمت دامنه وبسایت

قدمت دامنه یک فاکتور رتبه ‌بندی خیلی مهم سئو نیست اما ویژگی‌های مربوط به مدت زمان ثبت دامنه سایت می‌تواند موثر باشند. مت کاتز، مهندس سابق گوگل، قبلاً ادعا کرده بود که سن دامنه ارتباط چندانی با روند رتبه بندی ندارد و اظهار داشت: «تفاوت بین دامنه‌ای که شش ماه از عمر آن می‌گذرد و یک سال، اصلاً زیاد نیست! تا زمانی که حداقل چند ماه دامنه خود را ثبت کرده‌اید و وبسایت بالاست، باید مطمئن شوید که می‌توانید در نتایج جستجو ظاهر شوید.»

عوامل موثر در اینکه سئو سایت چقدر طول می کشد تا نتیجه دهد

علی‌رغم این ادعا، بسیاری از مطالعات اخیر نشان می‌دهند که دامنه‌های قدیمی‌تر سریع‌تر از دامنه‌های جدیدتر از تلاش‌های سئو سود می‌برند. بدین دلیل که وبسایت‌های قدیمی‌تر تمایل به داشتن بک لینک بیشتری دارند و این باعث می‌شود وبسایت برای موتورهای جستجو قابل اعتمادتر به نظر برسد. اگر وبسایت شما جدید است، می‌توانید با به دست آوردن بک لینک معتبر با این مشکل مبارزه کنید.

اگر محتوای خوبی تولید کنید و آن را به خوبی تبلیغ نمایید، لینک‌ها به طور طبیعی در طول زمان ایجاد می‌شوند که اغلب به این معناست که هر چه دامنه شما قدیمی‌تر و معتبرتر باشد، هر سال بک لینک بیشتری تولید می‌کند. اما فقط لینک‌ها نیستند که در تفاوت ایجاد می‌کنند. دامنه‌های قدیمی‌تر معمولاً دارای کتابخانه‌هایی از محتوا هستند و احتمالاً تنها با تشخیص نام، کلیک‌های بیشتری کسب می‌کنند. گوگل همه اینها را می‌بیند و در هنگام رتبه بندی آنها را در نظر می‌گیرد.

2- لینک بیلدینگ

لینک بیلدینگ یک چالش بسیار زمان‌بر است. با این حال، این مهم یک جزء ضروری از الگوریتم گوگل می‌باشد. بهترین راه برای ایجاد لینک‌های معتبر، تولید منظم محتوای با کیفیت و جذاب است و لینک های صفحات مختلف به یکدیگر است. از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغ متقابل محتوا و تشویق مشارکت مخاطبان استفاده کنید. برای اینکه از زمان و تلاش خود نهایت استفاده را ببرید، به دنبال راه‌های دیگری باشید تا محتوا را به پست‌های کوتاه‌تر تبدیل کنید که به شما زمان بیشتری برای تمرکز بر سایر زمینه‌ها و افزایش موفقیت در سئو می‌دهد.

به یاد داشته باشید، وبسایت‌های قدیمی‌تر و معتبرتر در لینک بیلدینگ مزیت بیشتر کسب می‌کنند. آنها به طور طبیعی نمایه بک لینک گسترده‌تری دارند، به همین دلیل است که اغلب زمان می‌برد تا بتوانید در برابر آنها به موفقیت برسید. بسیاری سعی می‌کنند با لینک‌های پولی راه حلی سریع برای این مشکل بیابند تا در یک زمان نتایج سریعی به همراه داشته باشد اما لینک‌های پولی به عنوان شکل فریبنده سئو طبقه بندی می‌شوند.

در عوض، بازاریابان باید نه تنها بر تعداد لینک‌ها بلکه بر کیفیت آنها نیز تمرکز کنند. لینک‌های سایت‌های بی‌اعتبار و بی‌کیفیت بیشتر از اینکه فایده‌ای داشته باشند ضرر دارند و مانع تلاش شما برای بهینه سازی می‌شوند. اگر در مدت زمان کوتاهی تعداد قابل توجهی لینک به دست آورید، گوگل احتمالاً محتاط خواهد بود و فرض می‌کند از سئو کلاه سیاه استفاده کرده‌اید. پس توصیه ما این است که به صورت ماهانه چند بک لینک معتبر از وبسایت‌ها با اعتبار دامنه بالا کسب کنید.

عوامل موثر در اینکه سئو سایت چقدر طول می کشد

3- خطاها، مشکلات هاست و جریمه‌ها

خطاهای سئو، میزبانی وبسایت نامطمئن و جریمه‌های گوگل زمان بیشتری را برای بازیابی نیاز دارند. بسته به تعداد خطاهای 404، لینک‌های شکسته، تغییر مسیر 301 و بهینه سازی ناسازگار، رفع این خطاها می‌توانند نتایج مثبتی را در کمتر از دو هفته نشان دهند. با این حال، توجه داشته باشید که گوگل همه تغییرات را به یکباره فهرست نمی‌کند. ممکن است در برخی جنبه‌ها به سرعت شاهد افزایش باشید اما نه در همه موارد!

به خاطر داشته باشید که وقتی صفحه‌ای را به ‌روزرسانی می‌کنید یا تغییراتی در آن ایجاد می‌کنید، باید برای یافتن آن تغییرات و خزیدن مجدد صفحه به گوگل تکیه کنید. این اتفاق یک شبه اتفاق نمیفتد. سایر مشکلات رایج سئو شامل رفع مشکلات خزیدن و فایل robots.txt، نقشه‌های سایت، htaccess، فایل‌های web.config و سایر مؤلفه‌های معماری و ساختار لینک وبسایت شما هستند.

س از حل مشکلات می‌توانید نتایج سئو را مشاهده خواهید کرد اما نه همیشه! به عنوان مثال، اگر چند لینک را در نقشه سایت به روز کرده باشید، ممکن است در عرض یک هفته نتایج را مشاهده کنید. با این حال، اگر لینک‌های متعددی را به روز کرده باشید، ممکن است چند هفته طول بکشد تا نتایج را ببینید. سایت‌های قدیمی‌تر سریع‌تر به ‌روزرسانی می‌شوند، مخصوصاً زمانی که لینک‌های ورودی بیشتری نسبت به سایت‌های جدیدتر با لینک‌های کمتر دارند.

4- طراحی، ساختار و معماری دوستدار سئو

بخش بزرگی از ترافیک وبسایت و رتبه بندی نیز شامل طراحی سایت، سیستم CMS و ساختار URL است. اگر همه این موارد به درستی مدیریت نشود، ممکن است رتبه صفحات شما را کاهش دهند. شما می‌خواهید که معماری و ساختار URL سایت خود را برای رتبه بالا بهینه کنید. انتخاب طرح واکنش ‌گرا (ریسپانسیو) برای بهینه ‌سازی موبایل بسیار مهم است زیرا بیش از نیمی از جستجوهای اینترنتی از دستگاه‌های تلفن همراه سرچشمه می‌گیرند. به علاوه، بیش از 90 درصد از کاربران اینترنت می‌گویند که از دستگاه‌های متعدد برای جستجو در گوگل استفاده می‌کنند.

سئو کردن یک سایت چقدر طول می کشد؟

با داشتن یک طراحی واکنش گرا مطمئن خواهید شد که وبسایت شما در همه دستگاه‌ها به درستی کار می‌کند. گوگل همچنین اخیراً به ابتکار اولین موبایل روی آورده است، به این معنی که در هنگام تعیین رتبه، ابتدا صفحات تلفن همراه را بررسی می‌کند. اگر تجربه تلفن همراه ضعیفی دارید، این مشکل به احتمال زیاد به موقعیت بد شما در SERP‌ (نتایج جستجو) تبدیل خواهد شد.

در صورت نیاز از یک توسعه دهنده کمک بگیرید تا وبسایت شما را برای گوشی همراه و تبلت بهینه کند. همچنین باید موارد دیگری که نیاز به تغییرات دارند را مانند فایل‌های بزرگ CSS و جاوا اسکریپت را در نظر بگیرید. این موضوع همچنین شامل انتخاب یک سیستم مدیریت محتوای خوب (CMS) مناسب است که برای موتورهای جستجو مناسب می‌باشد و قابلیت‌های گسترده سئو را ارائه می‌دهد. هنگامی که تمام این مشکلات حل شدند و سایت شما از نظر ساختاری سالم بود، متوجه افزایش آهسته اما پیوسته در رتبه خواهید شد.

5- هدف گذاری کلمات کلیدی

به این فکر کنید که محتوای خود را برای چه عنوانی کار می‌کنید! ما این عنوان را «کلمات کلیدی» می‌نامیم. درحقیقت، کلمه کلیدی می‌تواند بخشی یا همه عنوان مقاله شما را تشکیل دهد. برای مثال، در عنوان «11 نکته در خرید موبایل» کلمه کلیدی می‌تواند «خرید موبایل» باشد. اما عنوانی مانند «بهترین مارک گوشی هوشمند» به عنوان کلمه کلیدی بلند در نظر گرفته می‌شود.

مهم است که به نحوه کار موتور جستجوی گوگل فکر کنید. سال گذشته، گوگل به ‌روزرسانی مدل یکپارچه Multitask با نام مستعار «MUM» را معرفی کرد. این الگوریتم بدین معناست که محتوا باید نیازهای خاص کاربر را پاسخ دهد و هدفش کلمه کلیدی نباشد.هر زمان که کلمه کلیدی مورد نظر خود را در محتوا قرار می‌دهید، مطمئن شوید که این کار را به گونه‌ای انجام دهید که تجربه کاربری به خطر نمی‌فتند.

سئو سایت چقدر زمان می برد؟

6- هدف گذاری رقبا

شما می‌توانید با تجزیه و تحلیل رقبای خود چیزهای زیادی یاد بگیرید، به خصوص اگر آنها رتبه‌های خوبی در نتایج جستجو دارند. در حالی که نمی‌توانید اسرار رقبای خود را درک کنید اما این امکان را دارید اطلاعات ارزشمندی را برای استراتژی سئوی خود مانند کلمات کلیدی و شیوه‌های جدید محتوانویسی را امتحان کنید. تجزیه و تحلیل رقبا همچنین به شما کمک می‌کند تا کلمات کلیدی مرتبط با صنعت خود را هدف قرار دهید. این فرآیند زمان می‌برد اما در درازمدت باعث صرفه جویی در زمان می‌شود.

تقلید از رقبا به شما بینشی در مورد استراتژی‌های واقعی می‌دهد که نتایج اثبات شده‌ای را به دست می‌آورند، به این معنی که شما دیگری نیازی نیست از صفر شروع کنید. خوشبختانه، ابزارهای زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند تا رقبای خود را ارزیابی و تجزیه و تحلیل کنید.

برخی از این ابزارها شامل مانند «SpyFu» و «SEMRush» هستند. برای مثال SEMRush را در نظر بگیرید. وارد سایت شوید و Domain Overview را از منوی سمت چپ انتخاب کنید و URL رقیب را تایپ نمایید. با این کار به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که کلمات کلیدی پرترافیک و ارگانیک، نمای کلی بک لینک‌ها، تعدا بازدیدها و غیره را پوشش می‌دهد.

به یک دامپزشک یا مطب دندانپزشک محلی فکر کنید. احتمالاً صدها مورد در هر شهر وجود دارند که هر کدام دارای یک وبسایت هستند که سعی در کسب رتبه خوب دارند. مشکل اینجاست که تنها 10 تا از این سایت‌ها در صفحه اول گوگل رتبه می‌گیرند. از آنجایی که رقابت بسیار شدید است، احتمالاً دیدن نتایج سئو بیشتر طول می کشد.

اگر محصول خاصی می فروشید که تنها شما در بازار هستید، به سرعت می‌توانید در نتایج دیده شوید. بدین دلیل که هیچ کسب و کار دیگری محصول شما را ندارد. اگر فعالانه در تلاش هستید تا بفهمید تلاش‌های سئوی شما چقدر طول می‌کشند تا نتیجه بدهند، باید سطح رقابت و تقاضای پیرامون محصول یا صنعت خود را در نظر بگیرید.

سئو سایت چقدر زمان می برد و به چه عواملی وابسته است؟

7- استراتژی بازاریابی محتوا

همه ما می‌دانیم که محتوای با کیفیت برای کسب رتبه بسیار مهم است. بنابراین، شما باید زمان زیادی را صرف ایجاد یک استراتژی محتوا و اجرای موثر آن کنید. اگر وبسایت شما حاوی محتوای مرتبط و معتبری نیست، هیچ وقت موفق نخواهید شد. شما باید محتوای وب سایت خود را اصلاح کنید و یک استراتژی برای ایجاد و انتشار محتوای منظم داشته باشید.

در حین تولید محتوا باید فاکتورهای رتبه‌ بندی را نیز در نظر بگیرید که گوگل هنگام ارزیابی صفحات استفاده می‌کند. این بدان معناست که درک کامل دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت، آگاهی از به ‌روزرسانی‌های الگوریتم و تعهد به روزرسانی مداوم محتوا، برای یک استراتژی سئوی موفق ضروری است. این استراتژی به هیچ وجه یک راه حل یک شبه نیست! و ماه‌ها طول می کشد تا نتایج دیده شوند اما آنها تأثیر طولانی مدتی خواهند داشت.

بررسی هدف جستجو

هسته اصلی یک استراتژی محتوای موفق، نوشتن برای هدف جستجو است. «نیت جستجو» اصطلاحی است که سئوکاران برای توصیف مسائل پشت صحنه جستجوهای گوگل اختراع کرده‌اند. به عنوان مثال، به نتایج عبارت «لپ تاپ» نگاه کنید: نتایج برتر همه حاکی از خرید و فروش هستند. افرادی که به دنبال لپ تاپ هستند، می‌خواهند لپ تاپ بخرند. اگر مقاله‌ای با کلمه کلیدی لپ تاپ ایجاد کرده باشید و در مورد تاریخچه لپ تاپ‌ها بنویسید، به هیچ وجه نزدیک به صفحه اول رتبه نخواهید داشت زیرا هدف جستجو را برآورده نمی‌کنید.

هدف جستجوی پاسخگویی به سوالات ضمنی مخاطبان شماست. در مثال بالا، مقالات برتر به این سوال پاسخ می‌دهند که بهترین لپ ‌تاپ‌ها در حال حاضر کدامند؟ برای مثال دیگر، بیایید تصور کنیم که می‌خواهید برای «چگونه یک وبلاگ راه‌ اندازی کنیم» رتبه‌ بگیرید. برای موفقیت آمیز بودن هدف جستجو و پاسخ به سوالات مخاطبان خود، باید یک نمای کلی از هر مرحله از شروع یک وبلاگ ارائه دهید.

پیدا کردن سوالات کاربر

برای تدوین استراتژی محتوا یافتن سؤالات مناسب برای هدف گذاری بسیار مهم است. در غیر این صورت، شما بی‌هدف محتوا تولید می‌کنید و به نتایج کمی می‌رسید. ابتدا ضروری است که ذهنیت مخاطب خود را درک کنید. اهداف کاربر چیست و چگونه می‌توانید به او کمک کنید؟ همدلی با کاربران به شما این امکان را می‌دهد که محتوای مرتبط با نیازهای آن را ایجاد کنید.

برای این منظور، ما توصیه می‌کنیم یک «پرسونای مخاطب» بسازید. این مهم شما را قادر می‌سازند تا درک کنید که مخاطبان شما چه کسانی هستند. همچنین، چندین ابزار عالی می‌توانند به شما کمک کنند تا سؤالاتی که افراد واقعی می‌پرسند را پیدا کنید. به عنوان مثال، وبسایت «AnswerThePublic» سوالاتی را ارائه می‌دهد که افراد در رابطه با یک کلمه کلیدی می‌پرسند.

رسیدن به صفحه اول گوگل چقدر طول می کشد؟

8- سئوی داخلی و خارجی

اگر امیدوارید نتایج تلاش‌های خود را خیلی سریع ببینید، صفحات وبسایت خود را بهینه ‌سازی کنید. با انجام تنظیماتی در متا تگ‌ها، هدر، انکر تکست، عنوان، توضیحات و تگ‌های جایگزین، اغلب نتایج را ظرف چند روز مشاهده خواهید کرد. این کارها معمولاً یکی از اولین مواردی هستند که افراد در سئو به آن اشاره می‌کنند.

سئوی خارجی کمی زمان بیشتری می‌برد زیرا باید به وبسایت‌های معتبر را شناسایی و از آنها لینک دریافت کنید. برای سئوی خارجی نیز نظرات وبلاگ، دایرکتوری‌ها و نقل قول‌ها، وبلاگ نویسی مهمان و اشتراک گذاری رسانه‌های اجتماعی را در نظر بگیرید.

9- کور وب ویتال

کور وب ویتال (Core Web Vitals) در سال گذشته به یک عامل رتبه بندی محسوب می‌شد. این بدان معناست که شما باید وبسایت خود را برای مطابقت با سه معیار اصلی زیر بهینه کنید: ​​

  • بزرگترین رنگ محتوا (Largest Contextual Paint): زمان بارگذاری صفحه شماست که باید کمتر از سه ثانیه باشد.
  • اولین تاخیر ورودی (First Input Delay): مدت زمانی که طول می کشد تا وبسایت شما توسط کاربر دیده شود.
  • تغییر چیدمان تجمعی (Cumulative Layout Shift): صفحه شما پس از بارگذاری چقدر جابجا می‌شود. صفحات با CLS بالا تجربه کاربری ضعیفی هستند و گوگل آنها را کمتر رتبه بندی می‌کند.

برای مشاهده موارد حیاتی وبسایت خود، از کنسول جستجوی گوگل بازدید کنید و نمای کلی وب سایت خود را بیابید. سپس، در قسمت «Experience» به «Core Web Vitals» در سمت چپ پنجره بروید یا می‌توانید همین معیارها را از طریق وبسایت «PageSpeed ​​Insights» مشاهده کنید.

افزایش سرعت صفحه

اگر نمی‌خواهید وبسایت شما در رتبه بندی عقب بماند، باید هر اقدامی را برای افزایش سرعت صفحه خود انجام دهید. در ادامه سریع‌ترین راه‌ها برای انجام این کار ارائه شده‌اند:

  • عکس و ویدیوها با حجم بزرگ از عوامل اصلی در کاهش زمان بارگذاری سایت هستند. مطمئن شوید که همه تصاویر در نوع فایل JPEG یا WEBP ایجاد شده‌اند. سعی کنید ویدئوها را با حجم کم آپلود کنید.
  • ذخیره کش صفحات وبسایت می‌تواند زمان بارگذاری صفحه‌تان را به طور چشمگیری افزایش دهد. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، نصب افزونه‌هایی
  • مانند «WPRocket» این فرآیند را آسان می‌کند.
  • اگر سرویس هاست شما کند است، صفحه شما هر چقدر هم که بهینه باشد دیر بالا می‌آید. اگر ارائه دهنده خدمات میزبانی سرعت مورد نیاز را به شما نمی‌دهد، سرویس را تغییر دهید.
  • اگر به مخاطبان در سراسر جهان خدمات می‌دهید، باید از CDN استفاده کنید تا مطمئن شوید سایت شما برای همه کاربران سریع بارگذاری می‌شود. ‌CDN‌ها فایل‌های سایت را در سرورهای سراسر جهان ذخیره می‌کنند، بنابراین هیچ مشکلی در تأخیر فاصله وجود نخواهد داشت.

نکته: هنگام بررسی سایت خود می‌توانید از ابزارهایی مانند «GTmetrix» استفاده کنید. این ابزار همه اطلاعات لازم برای سرعت سایت و خطاهای مربوطه را ارائه می‌دهد.

کلام آخر

سئو سایت چقدر طول می کشد تا نتیجه دهد؟ متأسفانه، هیچ پاسخ قطعی برای مدت زمانی که سئو اثربخشی خود را نشان دهد وجود ندارد. بدین دلیل که الگوریتم‌ها و ماهیت اصلی موتورهای جستجو حال تغییر هستند. شما نمی‌توانید ساعت‌ها، روزها، هفته‌ها یا ماه‌ها را اندازه بگیرید تا مدت زمان رتبه گرفتن سایت خود را تخمین بزنید. هیچ راه حل سریعی برای رتبه بندی وبسایت وجود ندارد. شما باید زمان مناسبی را روی استراتژی سئوی خود صرف کنید اما ما به شما قول می‌دهیم که تلاش‌های شما به آرامی و با نتایج پایدار به سرانجام خواهند رسید.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *